Monday, September 23, 2019

Kraamimine ja nõudepesu


Koristamine, kraamimine, sättimine, korrastamine jne. Heal lapsel mitu nime. Siia loetellu võisin lisada veel riisumise, pühkimise, pesemise, hõõrumise, eemaldamise, parandamise, loomise, lammutamise jne. See on tavalise pereema tegemiste loetelu. Need tegemised võivad hõlmata kogu su päeva, läbisegi, eraldi, korraga tehtult.

Isegi siis, kui lapsed on kodunt läinud, on millegipärast kogu aeg vaja nõusid pesta. Just, see neetud nõudepesu. Ma olen terve elu proovinud endale tõestada, et nõudepesus pole midagi hirmsat. Mida rutem peale hakkad, seda rutem see tehtud saab. Aga ei midagi! Kraanikausil, tegelikult kraanikaussidel kogu maailmas, tundub olevat omadus nõusid juurde tekitada. Kohvitopsike, kausike, taldrikuke, kahvlike, nii muudkui koguneb ja koguneb.

Mul pole nõudepesumasinat. Õigemini, kunagi, väga lühikeseks perioodiks oli, aga ma rikkusin endal nii palju ilusaid, vanaaegseid, väärtuslikke nõusid ära, et polnud mõtet seda kobakat köögis hoida. Ja ega nõudepesumasinasse nõud ise ei lähe. Minu poeg proovis küll vastupidist tõestada; tema nimelt väitis, et kui mustadest nõudest üldse mitte välja teha, siis lõppude lõpuks on need ise nõudepesumasinasse tee leidnud ja puhtaks pestud saanud. Aga see töötas ainult tema puhul, mina proovisin mitu korda ja mingit imet ei juhtunud. Nõud ladusin masinasse ikka mina ja pärast masinast kappidesse ka mina.

Mulle tundus, et kui ma pean nõud enne masinasse panemist puhtaks pesema, miks ei võiks ma neid siis juba lõpuni puhtaks pesta ja masina osa vahele jätta. Samuti, ma pidin ju veel masinat ka puhastama! Ja tablette ostma ja soola valama ja.. Mulle ei meeldi ka nõudepesumasina avamisel tuppa tuleva auru lõhn...

Arvan, et kogu selle nõudepesumasina kogumise, täitmise, tühjendamise ja puhastamisega läheb nii kaua aega, et käsitsi oleksid need vaesed köögiriistad juba ammu puhtaks pestud, kuivatatud ja äragi pandud.
Niisiis, pesen nõusid kraanikausis ja kuna ma tean, et sellest ei pääse surmatunnini, siis naudin kuuma vett ja head nõudepesuvahendit.

Nõudepesušvamm on mu lemmik. Ma mäletan lapsepõlvest riidest nõudepesulappe, sooda ja sinepipulbrivee lõhna, tulikuuma vett, milleta nõud puhtaks ei läinud. Ning vanaema häält kõrvas: „Pese taldrikud ka altpoolt korralikult puhtaks! Kõva käega!“ Nüüd on mul kasutada imelised värvilised švammikesed mida saab tihti vahetada ja mis tagavad „kõva käega pesu“.
Kuid tolm tekib mu majja iseenesest. Seda on igal pool, nähtamatu vaenlasena katab see põrandad, vaibad, on voodi all ja teleka peal. Mulle tundub, et vaibad peaksid olema lõimeni kulunud ja põrandatel augud sees, nii palju ma pühin, kuid ei midagi. Rullid tulevad igalt poolt ja iga päev. Ma elan üksi! Hea küll, kass on ka kuid siiski, kui palju üks inimene saab tolmu tekitada?

Pesu läheb mustaks, pesumasin samuti. Kui süüa teen, siis pliit ja ahi tahavad pärast küürimist. Laudlinale tulevad plekid ja saunaahju küttes puupuru kolde ette. Hambapasta määrib kraanikausi vannitoas ja peeglile tulevad veepritsmed. Aknaklaasid on niikuinii kogu aeg mustad. Isegi vihm „määrib“ aknaid.

Õnneks, ma ei teagi nüüd kui õnneks, on iga pinna, mustuse ja koha jaoks olemas oma puhastuslapp. Klaasile, pliidile, vannitoale ja põrandale. Kahju ainult, et need mul kogu aeg segamini lähevad ja ära kaovad. Mis veel kõige hullem, peale suurt koristust peab ka lapid korralikult puhtaks pesema. Soovitavalt pesumasinas. Kuid kuidas sa seda kolme lapikest masinas pesed? Mida sinna juurde panna? Koristuslapid ju ikkagi.

Koristamisest ei pääse. Mina olen lahendanud selle küsimuse ERR-i järjejutuarhiivi abil. Kuulan aga järjejuttu, või mõnda muud saadet, ning töö saab tehtud. Lapsena lugesin raamatut „100 minutit ilu heaks“ ning seal soovitati koduseid töid tehes mitte võtta seda kui paratamatust, vaid kui meeldivat võimalust kehakultuuri harrastamiseks. Siruta, kükita, kummardu ning käperda, kõik lihasgrupid saavad läbi võetud.

Pärast on hea vaadata, kui ilus kõik on, kuni järgmise päevani. Siis on kraanikausis pesemist ootav kohvitass, tolm on juba vaikselt voodi alla kogunenud ja lilled vaasis on närtsinud õielehed igale poole puistanud. Ja kassike-kallike-karvane-pallike tuleb öösel akna kaudu tuppa, otse valgete voodilinade vahele. Soojenema ja mõnulema, sest pesu on ju puhas ja värske, äsja vahetatud.

No comments:

Post a Comment